Publicēts: 2022-12-20

Kā iepirkties viedāk un drošāk?

Dodoties lielajā iepirkšanās maratonā, bankas karti mūsdienās var atstāt mājās, jo mūsu viedierīces kļuvušas ne tikai par ērtu, bet arī drošu maksāšanas veidu. Kā visērtāk norēķināties un ko ņemt vērā?

Maksāt ar bankas aplikāciju vai Apple Pay un Google Pay?

Visērtāk ar telefonu maksāt, izmantojot bankas aplikācijas, kā arī Apple Pay vai Google Pay aplikācijas. Katrai no aplikācijām ir savas priekšrocības. Bankas aplikācijas ir efektīvas, jo tajās viegli un ērti iespējams sekot līdzi naudas plūsmai (cik un kur ir ticis iztērēts), kā arī uzreiz ir iespējams redzēt naudas atlikumu. Apple Pay un Google Pay aplikācijās ir iespējams pievienot vairākas kartes, kas savā starpā ir nesaistītas (arī kartes no dažādām bankām).

Aplūkojot savienojamību ar ierīcēm, bankas aplikācijas iespējams uzstādīt tikai viedtālruņos (katrs cilvēks to var attiecīgi izdarīt vienā viedtālrunī), tomēr, ja ikdienā izmanto viedpulksteni vai vairākas ierīces, tad ērtāk būs izmantot Apple Pay vai Google Pay, ko iespējams izmantot ne tikai telefonā, bet arī viedpulkstenī (gan Apple Pay, gan Google Pay var vienlaicīgi būt piesaistīts vairākām ierīcēm) . 

Minētās aplikācijas iespējams instalēt dažādos telefonos, tomēr tās var izmantot bezkontakta maksājumiem (maksājumiem ar viedtālruni) tikai tad, ja telefons atbalsta biometriju un tā ir iespējota. Ja biometrija nedarbojas, dažas aplikācijas atļauj izmantot kodu vai paroli. 

Interneta pirkumiem ieteicams izveidot virtuālās kartes, kas ir fiktīvas debetkaršu simulācijas, kas palīdz ievērot privātumu, kā arī neļauj potenciālajiem krāpniekiem piekļūt galvenajam norēķinu kontam. Tas ir produkts, kas paredzēts tieši interneta un mobilajiem pirkumiem. Virtuālā karte ir priekšapmaksas karte, kurā tiek ievietota noteikta naudas summa. Karte nav pieejama taustāmā veidā tomēr, tai ir tāda pati informācija kā tradicionālajai fiziskajai bankas kartei. Šāda veida karti, piemēram, VERITAS Mastercard© karti, ātri un ērti var izveidot internetā, tāpat to piedāvā arī vairākas aplikācijas un servisi, piemēram, Revolut. 

Cik bieži mainīt informāciju un atjaunot paroles?

Gan pats tālrunis, gan bankas un Apple Pay/Google Pay aplikācijas tiek aizsargātas ar paroli, kodu vai biometrijas datiem. Par visdrošāko variantu tiek uzskatīta biometrija, jo tā katram indivīdam ir atšķirīga un to nav iespējams viltot. Paroles un kodus savukārt ir iespējams uzlauzt, tāpēc tie ir jāizvēlas pašam tuvi (lai viegli varētu atcerēties), tomēr sarežģīti un citiem nezināmi. Nebūtu ieteicams parolēs un kodos izmantot visur atrodamu informāciju, piemēram, dzimšanas dienas datumu. Tāpat nevajadzētu izmantot daudz atkārtotu simbolu, piemēram, 00000, un vienu otram pēc kārtas sekojošus simbolus, piemēram, 12345. Ja tiek izveidota parole, tad tai jāietver vismaz 8 rakstzīmes, kur iekļuti vismaz trīs no tālāk minētajiem elementiem -  lielie burti, mazie burti, cipari, simboli. 

Visur nevajadzētu izmantot vienu un to pašu PIN kodu, jo tā uzminēšanas gadījumā  krāpnieki spēs piekļūt visiem personas datiem. Visdrošāk PIN kodus un paroles ir atcerēties pašam, tomēr, ja tās tiek kaut kur pierakstītas, tad tās jāglabā drošā vietā mājās (līdzi šo informāciju nevajadzētu nēsāt).

Lielākā daļa no pircējiem ikdienā izmanto Smart-ID. Smart-ID kodi arī ir jāizveido unikāli. Lai Smart-ID izmantošana būtu droša ir jāpārliecinās, ka slepenie kodi PIN1 un PIN2 ir zināmi tikai pašam, kā arī jāseko līdzi, vai Smart-ID parādītais verifikācijas kods atbilst e-pakalpojumā parādītajam kodam.

Smart-ID jāatjauno ik pēc trim gadiem vai līdz ar jauna telefona iegādi. Kā to izdarīt? 

  • Kad Smart-ID aplikācija parāda paziņojumu, ka derīguma termiņš tuvojas beigām, spiediet pogu “Atjaunināt Smart-ID”. 

  • jāautentificē sava identitāte – ar eID karti, klātienē bankas filiālē, izmantojot drošo bankas saiti, vai ar Smart-ID autentifikācijas veidu – biometrisko identifikāciju;

  • jāizdzēš vecais konts;

jāpabeidz konta atjaunināšana ievadot aktuālo kontaktinformāciju

  • jāizvēlas jaunus PIN kodus.

Jāņem vērā, ka atjaunot Smart-ID var jaunākās paaudzes viedtālruņos:

ANDROID

  • Operētājsistēma: Android 5 vai jaunāka;

  • brīva atmiņa: vismaz 36 MB ierīcēm ar Android 5.x vai 24 MB ierīcēm ar Android 9;

  • ekrāna augstums: vismaz 480 pikseļi;

  • ekrāna izmērs: vismaz 3,5 collas;

  • viedtālrunī pieejams Interneta savienojums – iespējams arī tikai ar pieslēgšanos bezvadu internetam.

iOS

Operētājsistēma: iOS 11 vai jaunāka Atbalstītās ierīces:

  • iPhone 5S vai jaunāks modelis;

  • iPod Touch (5. sērija) vai jaunāks modelis;

  • iPad 2 vai jaunāks modelis;

  • iPad Mini.

Ko darīt, ja pazaudēta viedierīce ar maksāšanas funkciju?

Ja gadās pazaudēt ierīci, kurai pieslēgta maksāšanas funkcija, vai tā tiek nozagta, ļoti svarīgi ir pasargāt gan savus datus, gan naudu. Ja nozaudētā ierīce ir ar biometrijas uzstādījumiem, uztraukties var mazāk – telefons ir maksimāli pasargāts, un ir mazāka iespējamība, ka kāds to varēs uzlauzt. 

Ja telefonam aizsardzība nav izveidota, vai viedierīci aizsargā tikai īss un viegls kods un/vai parole, tad tas var tikt uzlauzts un šajā gadījumā galvenais būtu, lai telefonā (piezīmēs vai kur citur) nebūtu brīvi piefiksēti svarīgi kodi (piemēram, Smart-ID kodi, bankas kartes PIN kods utt.). Daudzas internetbankas piedāvā uz laiku bloķēt kartes norēķinu funkcijas, kas ir noderīgi, ja pastāv cerība telefonu vai citu ierīci atrast – to svarīgi izdarīt tad, ja nozaudēta aproce, viedpulkstenis vai gredzens ar maksāšanas funkciju. 

Ja telefons ir nozaudēts un rodas bažas par savu datu drošību, iesakām sazināties ar banku, kas palīdzēs apturēt vai nobloķēt kartes mobilos maksājumus vai pašu karti. 

Problēmas, kas var rasties, veicot maksājumus ar tālruni

Maksāt ar viedtālruni un citām viedajām ierīcēm, protams, ir ļoti moderni un mūsdienīgi, tomēr, to darot, ir iespējams saskarties arī ar dažādām problēmām. 

Piemēram, ja telefonam ir saplīsis ekrāns (vai nu tam ir saplīsis ekrāna stikliņš, vai ir displeja problēmas) var rasties grūtības samaksāt ar biometriju, jo telefona ekrāns nespēj nolasīt biometrijas datus. 

Ar viedierīcēm ir svarīgs vēl viens aspekts – to akumulatoram jābūt uzlādētam. Ja Tava telefona baterija sāk niķoties, nāksies tomēr nēsāt līdzi citus norēķinu līdzekļus, vai arī mainīt pašu telefona bateriju.

Vēl viens būtisks aspekts, maksājot ar viedierīci, ir interneta savienojums vai Bluetooth savienojums. Telefonus šī problēma parasti neskar, tomēr mēdz būt situācijas, kad viedpulkstenis vai maksājumu gredzens negrib savienoties ar ierīci, un var sanākt veikalā pavadīt krietnu laiciņu.

Ja telefonam vai viedpulkstenim ir kādas problēmas, kas traucē veikt maksājumus ar ierīci, nes to pie mums! Kad telefons, kam novērojamas problēmas (nestrādā displejs, ātri izlādējas akumulators u.c.), nokļūs pie mums, veiksim tam diagnostiku un pēc bojājumu apmēra noskaidrošanas ziņosim, kādas darbības remonta procesā veiksim un cik tas varētu izmaksāt. Ja telefonam jau ir kāda skaidra un zināma problēma pirms remonta iespējams arī pašam noskaidrot aptuvenās remonta izmaksas. Svarīgi, ka telefona apkope un remontdarbi, tiks veikti saskaņā ar ierīces ražotāja norādījumiem, izmantojot sertificētus un mūsdienīgus instrumentus, atbilstošākās metodes un oriģinālās rezerves daļas, jo esam populārāko viedierīču ražotāju autorizēts servisa centrs.